Academic Research
Niveau
First cycle, Bachelor
Learning outcomes of the courses/module
Students are able to:
• formulate research questions in an appropriate manner.
• plan methodical approaches to answering research questions.
• research, evaluate and quote from specialist literature.
• plan and carry out a relatively short piece of academic writing of medium complexity.
• formulate research questions in an appropriate manner.
• plan methodical approaches to answering research questions.
• research, evaluate and quote from specialist literature.
• plan and carry out a relatively short piece of academic writing of medium complexity.
Prerequisites for the course
not applicable
Course content
• In the introductory course on academic research, the main aim is to familiarize students with the special features, rules and principles of science and academic research. The focus here is on learning hermeneutic text analysis to control team processes; basic elements of moderation
• Students are prepared to write seminar papers independently and at a high academic level. This preparation includes a focus on dealing with literature as well as discussions about the quality of academic research - especially the concepts of intellectual honesty and intersubjective comprehensibility.
• Students are prepared to write seminar papers independently and at a high academic level. This preparation includes a focus on dealing with literature as well as discussions about the quality of academic research - especially the concepts of intellectual honesty and intersubjective comprehensibility.
Recommended specialist literature
• Sandberg (2013): Wissenschaftliches Arbeiten von Abbildung bis Zitat, 2. Aufl., Oldenbourg Verlag München
• Bänsch (2003): Wissenschaftliches Arbeiten: Seminar- und Diplomarbeiten, 8.Aufl., Oldenbourg Verlag München
• Chalmers (2007): Wege der Wissenschaft: Einführung in die wissenschaftstheorie, 6. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Eco (2010): Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt, 13. Aufl., UTB Facultas Universitätsverlag Stuttgart
• Karmasin, Ribing (2010): Die Gestaltung wissenschaftlicher Arbeiten, 5. Aufl., UTB Facultas Universitätsverlag Stuttgart
• Leopold-Wildburger, Schütz (2010): Verfassen und Vortragen: Wissenschaftliche Arbeiten und Vorträge leicht gemacht, 2. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Rössl (Hg.) (2008): Die Diplomarbeit in der Betriebswirtschaftslehre: Ein Leitfaden zur Erstellung einer Laureatsarbeit, Bachelorarbeit, Diplomarbeit, Masterarbeit, Dissertation, 4. Auflage, Facultas WUV Universtiätsverlag Wien
• Bänsch (2003): Wissenschaftliches Arbeiten: Seminar- und Diplomarbeiten, 8.Aufl., Oldenbourg Verlag München
• Chalmers (2007): Wege der Wissenschaft: Einführung in die wissenschaftstheorie, 6. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Eco (2010): Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt, 13. Aufl., UTB Facultas Universitätsverlag Stuttgart
• Karmasin, Ribing (2010): Die Gestaltung wissenschaftlicher Arbeiten, 5. Aufl., UTB Facultas Universitätsverlag Stuttgart
• Leopold-Wildburger, Schütz (2010): Verfassen und Vortragen: Wissenschaftliche Arbeiten und Vorträge leicht gemacht, 2. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Rössl (Hg.) (2008): Die Diplomarbeit in der Betriebswirtschaftslehre: Ein Leitfaden zur Erstellung einer Laureatsarbeit, Bachelorarbeit, Diplomarbeit, Masterarbeit, Dissertation, 4. Auflage, Facultas WUV Universtiätsverlag Wien
Assessment methods and criteria
Final presentation, final exam
Language
German
Number of ECTS credits awarded
1.5
Share of e-learning in %
20
Semester hours per week
1.0
Planned teaching and learning method
Lecture
Semester/trimester in which the course/module is offered
2
Name of lecturer
Prof. (FH) Dr. Claudia Van der Vorst, MBA
Academic year
First year of studies
Key figure of the course/module
vzISK3
Type of course/module
integrated lecture
Type of course
Compulsory
Internship(s)
not applicable