Bachelor Thesis Seminar 2:
Niveau
First cycle, Bachelor
Learning outcomes of the courses/module
The students are able to:
Scientifically prepare a topic from the faculty of industrial engineering and to develop a central question independently. The students’ self-organization and time management skills are encouraged. The students learn the ability to apply theoretical knowledge from their studies in the Bachelor theses. The students have analytical and academic reflection skills for company-specific problems. They also learn how to present academic papers to a research community.
Self-organization
Scientifically prepare a topic from the faculty of industrial engineering and to develop a central question independently. The students’ self-organization and time management skills are encouraged. The students learn the ability to apply theoretical knowledge from their studies in the Bachelor theses. The students have analytical and academic reflection skills for company-specific problems. They also learn how to present academic papers to a research community.
Self-organization
Prerequisites for the course
not applicable
Course content
• Writing an outline for the Bachelor thesis
• Setting up the structure for the Bachelor thesis
• Research of relevant literature for the selected topic of the Bachelor thesis (physical and digital literature search)
• Development and implementation of a research design
• Writing an academically oriented Bachelor thesis
• Setting up the structure for the Bachelor thesis
• Research of relevant literature for the selected topic of the Bachelor thesis (physical and digital literature search)
• Development and implementation of a research design
• Writing an academically oriented Bachelor thesis
Recommended specialist literature
- Sandberg (2013): Wissenschaftliches Arbeiten von Abbildung bis Zitat, 2. Aufl., Oldenbourg
Verlag München
- Bänsch (2003): Wissenschaftliches Arbeiten: Seminar- und Diplomarbeiten, 8.Aufl.,
Oldenbourg Verlag München
- Chalmers (2007): Wege der Wissenschaft: Einführung in die wissenschaftstheorie, 6. Aufl.,
Springer Verlag Berlin
- Eco (2010): Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt, 13. Aufl., UTB Facultas
Universitätsverlag Stuttgart
- Karmasin, Ribing (2010): Die Gestaltung wissenschaftlicher Arbeiten, 5. Aufl., UTB Facultas
Universitätsverlag Stuttgart
- Leopold-Wildburger, Schütz (2010): Verfassen und Vortragen: Wissenschaftliche Arbeiten und
Vorträge leicht gemacht, 2. Aufl., Springer Verlag Berlin
- Rössl (Hg.) (2008): Die Diplomarbeit in der Betriebswirtschaftslehre: Ein Leitfaden zur
Erstellung einer Laureatsarbeit, Bachelorarbeit, Diplomarbeit, Masterarbeit, Dissertation, 4.
Auflage, Facultas WUV Universtiätsverlag Wien
Verlag München
- Bänsch (2003): Wissenschaftliches Arbeiten: Seminar- und Diplomarbeiten, 8.Aufl.,
Oldenbourg Verlag München
- Chalmers (2007): Wege der Wissenschaft: Einführung in die wissenschaftstheorie, 6. Aufl.,
Springer Verlag Berlin
- Eco (2010): Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt, 13. Aufl., UTB Facultas
Universitätsverlag Stuttgart
- Karmasin, Ribing (2010): Die Gestaltung wissenschaftlicher Arbeiten, 5. Aufl., UTB Facultas
Universitätsverlag Stuttgart
- Leopold-Wildburger, Schütz (2010): Verfassen und Vortragen: Wissenschaftliche Arbeiten und
Vorträge leicht gemacht, 2. Aufl., Springer Verlag Berlin
- Rössl (Hg.) (2008): Die Diplomarbeit in der Betriebswirtschaftslehre: Ein Leitfaden zur
Erstellung einer Laureatsarbeit, Bachelorarbeit, Diplomarbeit, Masterarbeit, Dissertation, 4.
Auflage, Facultas WUV Universtiätsverlag Wien
Assessment methods and criteria
Bachelor thesis
Language
German
Number of ECTS credits awarded
10
Share of e-learning in %
0
Semester hours per week
0.5
Planned teaching and learning method
Seminar
Semester/trimester in which the course/module is offered
6
Name of lecturer
Prof. (FH) Dr. Martin Adam
Academic year
3
Key figure of the course/module
vzBAS1
Type of course/module
seminar-degree
Type of course
Compulsory
Internship(s)
not applicable