Menu

Mathematics 2

Niveau

First cycle, Bachelor

Learning outcomes of the courses/module

Students are able to translate an economic or engineering problem into the language of mathematics in simple cases. To draw conclusions from the mathematical models obtained with suitable mathematical methods and finally to translate these conclusions back into statements about the original problem formulated in everyday language.

Prerequisites for the course

not applicable

Course content

Differential calculus in several variables: Extreme value tasks with and without constraints
technical applications, nonauthentic integrals, numerical integration

Complex numbers and functions

Important differential equations (DGI):
General information about linear and nonlinear DGI, DGI 1st order with separated variables, linear DGI 1st order with constant coefficients and technical applications, linear DGL 2nd order with constant coefficients and vibration problems

Recommended specialist literature

• Papula (2011): Mathematik für Ingenieure und Naturwissenschaftler, Band 1, 13. Aufl., Vieweg+Teubner Verlag Wiesbaden
• Papula (2011): Mathematik für Ingenieure und Naturwissenschaftler, Band 2, 13. Aufl., Vieweg+Teubner Verlag Wiesbaden
• Papula (2011): Mathematik für Ingenieure und Naturwissenschaftler, Band 3, 6. Auflage.- Vieweg+Teubner Verlag Wiesbaden
• Schwarze (2010): Mathematik für Wirtschaftswissenschaftler - Band 1: Grundlagen, 13. Aufl., NWB Verlag Herne
• Schwarze (2010): Mathematik für Wirtschaftswissenschaftler - Band 2: Differenzial- und Integralrechnung, 13. Aufl., NWB Verlag Herne
• Schwarze (2010): Mathematik für Wirtschaftswissenschaftler - Band 3: Lineare Algebra, Lineare Optimierung und Graphentheorie, 13. Aufl., NWB Verlag Herne
• Schwarze (2003): Mathematik für Wirtschaftswissenschaftler – Elementare Grundlagen für Studienanfänger, Kapitel 1 bis 10, 7. Aufl., NWB Verlag Herne
• Stingl (2009): Mathematik für Fachhochschulen: Technik und Informatik, 8. Aufl., Carl Hanser Verlag München
• Tietze (2000): Einführung in die Angewandte Wirtschafts-Mathematik, 9. Aufl., Vieweg+Teubner Verlag Wiesbaden
• Janssen, Laatz (2007): Statistische Datenanalyse mit SPSS für Windows, 6. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Brosius (2002): SPSS 11, Verlag Moderne Industrie Bonn
• Bourier (2014): Beschreibende Statistik: Praxisorientierte Einführung, 12. Aufl., Springer Gabler Verlag Wiesbaden
• Jeske (2003): Spaß mit Statistik: Aufgaben, Lösungen und Formeln für Statistik, 4. Aufl., Oldenbourg Wissenschaftsverlag München
• Mosler, Schmid (2008): Wahrscheinlichkeitsrechnung und schließende Statistik, 3. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Mosler, Schmid (2009): Deskriptive Statistik und Wirtschaftsstatistik, 4. Aufl., Springer Verlag Berlin

Assessment methods and criteria

Written exam

Language

German

Number of ECTS credits awarded

4

Share of e-learning in %

15

Semester hours per week

3.0

Planned teaching and learning method


Integrated course

Semester/trimester in which the course/module is offered

2

Name of lecturer

Dr. Markus Hörhager

Academic year

First year of studies

Key figure of the course/module

vzFWW2

Type of course/module

integrated lecture

Type of course

Compulsory

Internship(s)

not applicable