Presentation Techniques and Communication
Niveau
First cycle, Bachelor
Learning outcomes of the courses/module
The students are able to:
• Use voice, body language and wording confidently during presentation.
• Select and use presentation structures in a targeted manner.
• Prepare and implement a good introduction and conclusion.
• Speak freely in front of a group and present content.
• Use voice, body language and wording confidently during presentation.
• Select and use presentation structures in a targeted manner.
• Prepare and implement a good introduction and conclusion.
• Speak freely in front of a group and present content.
Prerequisites for the course
not applicable
Course content
• Presentation and lecture techniques
• Structure and arrangement of presentations
• Use of media for presentations
• Exercises and video analysis
• Structure and arrangement of presentations
• Use of media for presentations
• Exercises and video analysis
Recommended specialist literature
• Berkun (2010): Bekenntnisse eines Redners – oder die Kunst, gehört zu werden, 1. Aufl., O’Reilly Verlag
• Gallo (2011): Überzeugen wie Steve Jobs: Das Erfolgsgeheimnis seiner Präsentationen, 1. Aufl., Ariston Verlag
• Thiele (2010): Präsentieren ohne Stress: Wie Sie Lampenfieber in Auftrittsfreude verwandeln, 1. Aufl., Frankfurter Allgemeine Buch
• Tracy, Scheelen (2008): Speak to Win – Wie Sie zu einem ausgezeichneten Redner werden vor großem und kleinem Publikum, 1. Aufl., GABAL Verlag
• Schulz von Thun (2010): Miteinander reden, Rowohlt Verlag Leibzig
• Rosenberg (2012): Gewaltfreie Kommunikation: Eine Sprache des Lebens, 10. Aufl., Junfermann Verlag Paderborn
• Gallo (2011): Überzeugen wie Steve Jobs: Das Erfolgsgeheimnis seiner Präsentationen, 1. Aufl., Ariston Verlag
• Thiele (2010): Präsentieren ohne Stress: Wie Sie Lampenfieber in Auftrittsfreude verwandeln, 1. Aufl., Frankfurter Allgemeine Buch
• Tracy, Scheelen (2008): Speak to Win – Wie Sie zu einem ausgezeichneten Redner werden vor großem und kleinem Publikum, 1. Aufl., GABAL Verlag
• Schulz von Thun (2010): Miteinander reden, Rowohlt Verlag Leibzig
• Rosenberg (2012): Gewaltfreie Kommunikation: Eine Sprache des Lebens, 10. Aufl., Junfermann Verlag Paderborn
Assessment methods and criteria
Term papers, final presentation
Language
German
Number of ECTS credits awarded
2
Share of e-learning in %
0
Semester hours per week
1.5
Planned teaching and learning method
Integrated course
Semester/trimester in which the course/module is offered
2
Name of lecturer
Martin Schafferer, MSc, MSc
Academic year
Key figure of the course/module
vzISK2
Type of course/module
integrated lecture
Type of course
Compulsory
Internship(s)
not applicable