Problem Solving in a Team
Niveau
First cycle, Bachelor
Learning outcomes of the courses/module
The students are able to:
• Perceive and understand group and team processes and work on team problems in practice in a solution-oriented way.
• Understand team roles, assess team members and deploy them according to individual strengths.
• Take responsibility for the group or the team, delegate and communicate tasks efficiently for team members.
• Solve conflicts within the team in a structured way.
• Understand, select and apply team-building methods for use in companies and organizations.
• Analyze problems and, building on this, select and apply a suitable approach with tools/methods.
• Perceive and understand group and team processes and work on team problems in practice in a solution-oriented way.
• Understand team roles, assess team members and deploy them according to individual strengths.
• Take responsibility for the group or the team, delegate and communicate tasks efficiently for team members.
• Solve conflicts within the team in a structured way.
• Understand, select and apply team-building methods for use in companies and organizations.
• Analyze problems and, building on this, select and apply a suitable approach with tools/methods.
Prerequisites for the course
not applicable
Course content
• Presentation and lecture techniques
• Structure and arrangement of presentations
• Use of media for presentations
• Exercises and video analysis
• Structure and arrangement of presentations
• Use of media for presentations
• Exercises and video analysis
Recommended specialist literature
• Hillmer (2007): Schlüsselkompetenzen für Ingenieure & Naturwissenschaftler: Kapitel – Gestaltung von Teamprozessen von Christof Fink, 1. Aufl., Studia Universitätsbuchhandlung Innsbruck
• Hillmer (2007): Schlüsselkompetenzen für Ingenieure & Naturwissenschaftler: Kapitel – Gesprächsführung und Verhandlungstechnik von Christof Fink, 1. Aufl., Studia Universitätsbuchhandlung Innsbruck
• Lencioni (2008): Mein Traum-Team: oder die Kunst, Menschen zu idealer Zusammenarbeit zu führen, 1. Aufl., Campus Verlag Frankfurt/Main
• Schweizer (2008): Systematisch Lösungen finden: Eine Denkschule für Praktiker, 3. Aufl., vdf Hochschulverlag Zürich
• Sell, Schimweg (2013): Probleme lösen: In komplexen Zusammenhängen denken, 6. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Fischer, Pfeffel (2013): Systematische Problemlösung in Unternehmen: Ein Ansatz zur strukturierten Analyse und Lösungsentwicklung, 2. Aufl., Springer Gabler Verlag Wiesbaden
• Hillmer (2007): Schlüsselkompetenzen für Ingenieure & Naturwissenschaftler: Kapitel – Gesprächsführung und Verhandlungstechnik von Christof Fink, 1. Aufl., Studia Universitätsbuchhandlung Innsbruck
• Lencioni (2008): Mein Traum-Team: oder die Kunst, Menschen zu idealer Zusammenarbeit zu führen, 1. Aufl., Campus Verlag Frankfurt/Main
• Schweizer (2008): Systematisch Lösungen finden: Eine Denkschule für Praktiker, 3. Aufl., vdf Hochschulverlag Zürich
• Sell, Schimweg (2013): Probleme lösen: In komplexen Zusammenhängen denken, 6. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Fischer, Pfeffel (2013): Systematische Problemlösung in Unternehmen: Ein Ansatz zur strukturierten Analyse und Lösungsentwicklung, 2. Aufl., Springer Gabler Verlag Wiesbaden
Assessment methods and criteria
project report
Language
German
Number of ECTS credits awarded
2
Share of e-learning in %
0
Semester hours per week
1.5
Planned teaching and learning method
Integrated course
Semester/trimester in which the course/module is offered
1
Name of lecturer
Michael Petke, BSc, MA
Academic year
First year of studies
Key figure of the course/module
vzISK1
Type of course/module
integrated lecture
Type of course
Compulsory
Internship(s)
not applicable