Digital Workflow & IoT (E)
Niveau
1.Semester Master: 1st Study cycle
Learning outcomes of the courses/module
The students:
• are able to elicit the use of digital processes
• are able to generate a digital workflow
• are able to differentiate analogue from digital business models
• understand the impact of Industry 4.0 on the value chain of the company
• are able to elicit the use of digital processes
• are able to generate a digital workflow
• are able to differentiate analogue from digital business models
• understand the impact of Industry 4.0 on the value chain of the company
Prerequisites for the course
1. Semester: no details
Course content
• Types of analog and digital workflows and their specific uses
• Definition of relevant digitization fields
• Development of a digitization strategy
• Further development into a digital business model (incremental digital optimization of existing business models, business model innovation)
• Definition of relevant digitization fields
• Development of a digitization strategy
• Further development into a digital business model (incremental digital optimization of existing business models, business model innovation)
Recommended specialist literature
Ematinger, R. (2018) Von der Industrie 4.0 zum Geschäftsmodell 4.0: Chancen der digitalen Transformation, Wiesbaden.
Frenz, W. (Hrsg.) (2020) Handbuch Industrie 4.0: Recht, Technik, Gesellschaft, Wiesbaden.
Jahn, M. (2017) Industrie 4.0 konkret: Ein Wegweiser in die Praxis, Wiesbaden.
Obermaier, R., Hrsg. (2016) Industrie 4.0 als unternehmerische Gestaltungsaufgabe: Betriebswirtschaftliche, technische und rechtliche Herausforderungen, Wiesbaden.
Samulat, P. (2017) Die Digitalisierung der Welt: Wie das Industrielle Internet der Dinge aus Produkten Services macht, Wiesbaden.
Schallmo, D. (2015) Bestehende Ansätze zu Business Model Innovationen: Analyse und Vergleich der Geschäftsmodelle, Wiesbaden.
Frenz, W. (Hrsg.) (2020) Handbuch Industrie 4.0: Recht, Technik, Gesellschaft, Wiesbaden.
Jahn, M. (2017) Industrie 4.0 konkret: Ein Wegweiser in die Praxis, Wiesbaden.
Obermaier, R., Hrsg. (2016) Industrie 4.0 als unternehmerische Gestaltungsaufgabe: Betriebswirtschaftliche, technische und rechtliche Herausforderungen, Wiesbaden.
Samulat, P. (2017) Die Digitalisierung der Welt: Wie das Industrielle Internet der Dinge aus Produkten Services macht, Wiesbaden.
Schallmo, D. (2015) Bestehende Ansätze zu Business Model Innovationen: Analyse und Vergleich der Geschäftsmodelle, Wiesbaden.
Assessment methods and criteria
written exam
Language
English
Number of ECTS credits awarded
3
Share of e-learning in %
0
Semester hours per week
2.0
Planned teaching and learning method
The course, which is mostly dialog-oriented, usually consists of the triad of practical relevance, academic structuring, and the independent development of integrative case studies from immediate professional and consulting practice.
Semester/trimester in which the course/module is offered
1
Name of lecturer
Director of studies
Academic year
1
Key figure of the course/module
2
Type of course/module
integrated lecture
Type of course
Compulsory
Internship(s)
none