Menu
Sieben Personen arbeiten versammelt um einen Tisch an ihren Laptops und besprechen Dinge miteinander. | © FH Kufstein Tirol
© FH Kufstein Tirol

Automotive & Mobility Management

Prepare yourself specifically for management tasks in the mobility and automotive sector. Our certificate course provides practical know-how and specialized skills for the challenges of the industry.

Overview

  • Location:

    FH Kufstein Tirol

  • Duration:

    2 or 3 semesters

  • Language:

    100% German
  • Academic Program:

    Part-time

  • Certificate:

    Certified Automotive & Mobility Manager” with 45 ECTS credits & 2 semesters of study, ‘Academic Automotive & Mobility Manager’ with 60 ECTS credits & 3 semesters of study

  • Price:

    Euro 2.200,-*
  • Start:

    Fall 2024

NOTE COSTS:

* The above-mentioned costs are course fees per semester: plus EUR 300,- examination fee/semester and ÖH contribution/semester. Subject to fee adjustments.

PROFILE OF THE COURSE

FH Kufstein Tirol von der Straßenseite. | © FH Kufstein Tirol
© FH Kufstein Tirol
Drei Personen sitzen an einem Tisch und arbeiten an ihren Laptops, während eine stehende Frau etwas mit einer sitzenden Frau bespricht. | © FH Kufstein Tirol
© FH Kufstein Tirol
Der Schriftzug "Meetingroom" ist auf der Glaswand geschrieben. | © FH Kufstein Tirol
© FH Kufstein Tirol
 

The part-time certificate course over two semesters prepares participants specifically to take on management tasks in the changing mobility and automotive sector. The focus is on a sound basic knowledge of business administration, human resources and marketing, particularly taking into account current developments in the mobility industry. Experts from science and practice not only impart theoretical basics, but also illustrate them using concrete examples from the industry.

Participants are enabled to analyze complex problems in the automotive sector, develop solutions and implement them successfully. Particular attention is paid to topics such as sales processes, sales quality and cost optimization, which are of crucial importance in the dynamically developing mobility landscape.

MANAGEMENT QUALIFICATION

For a more comprehensive management qualification, we offer the 3-semester academic course. Deepen your management knowledge and gain a head start in the mobility industry at the same time. Our course combines practical content with the basics of an MBA. You will be ideally equipped for demanding management tasks in the automotive sector. 

It includes the additional modules

  • Quality and process management
  • scientific work

and generally requires a university entrance qualification. This course is also open to students without a high school diploma. Additional examinations must be taken for this.

Dates

 

Benefits

 

  • Sound professional expertise
  • Teachers from the field
  • Unique industry focus
  • Qualification for management tasks in the mobility sector
  • Professional management training
  • Well compatible with job and family
  • Recognized university certificate

Benefits for your Company

  • Sound business management knowledge

  • Developing and retaining managers in your own company

  • Strategic vision

  • Successfully solving complex problems internally

  • Effective sales strategies and processes

  • Increased sales quality

  • Networking and insight into management requirements

Curriculum

Automotive Finance & Controlling

Finanzmanagement
  • Semester 2
  • 6 ECTS

- Einfache Zinsen, Zinseszinsen (Effektiv Verzinsung) - Rentenzahlungen - Aufbau Tilgungspläne - Funktion von Geld und Kapitalmärkten - Deckungsbeitragsrechnung - Jahresabschluss: Cashflow Statement, Bilanz, GuV

Details
Controlling & Monitoring
  • Semester 2
  • 6 ECTS

Finanzwesen, Rechnungswesen und Controlling als Managementinstrument Kennzahlenanalyse - Kostenrechnung (BÜB, BAB) - Phasen der Betreuung - Aktionen in verschiedenen Phasen - Strategisches und operatives Controlling inkl. Controlling-Instrumente für den Vertrieb - Kennzahlenorientierte Unternehmenssteuerung, Kostenmanagement und Effizienzsteigerung im Vertrieb - Eckpunkte der Investitions- und Finanzierungspolitik

Details

Automotive Leadership

Project Management
  • Semester 1
  • 5 ECTS

- Abgrenzung des Projektbegriffs - Ansätze und Instrumente des Projektmanagements - Projekterfolgs- und Misserfolgskriterien - Projektphasen und Projektlebenszyklus - Projektstrukturplan und Balkenplan - Einführung in Prozessgestaltung bzw. -verbesserung, Probleme der Prozessgestaltung, Prozess-Messgrößen, Prozess-Controlling

Details
Leadership & HR
  • Semester 2
  • 6 ECTS

- Motivatoren, Hygienefaktoren, Motivationsmodelle - Methoden mit Umgang von Stress, Stressampel, Work-Live-Balance, Burnout - Instrumente zur Durchsetzung von Unternehmenszielen - Strategie & Geschäftsmodell, Mission & Vision - Organisation (Aufbau, Ablauf) - Kommunikation (Sender-Empfänger-Modell, 4-EbenenModell, Transaktionsanalyse) - Psychologische Basismodelle (Motivation, Macht, Gruppendynamik, Systemtheorie)

Details

Automotive Quality Management

Qualitäts- und Prozessmanagement
  • Semester 3
  • 5 ECTS

- Qualität – Begriffe, Merkmale, Anforderungen - QM-Modelle (TQM, EFQM) - Qualitätswerkzeuge und Managementinstrumente - Grundzüge Qualitätsmanagement und Problemlösung - Geschäftsprozessmodelle - Prozessdarstellung - Identifikation von prozessrelevanten Strukturen und Stakeholdern - Nutzen von Prozessmanagement im Unternehmen - Überblick Methoden zur Optimierung von Prozessen

Details

Market-oriented Automotive Management

Automotive Management
  • Semester 1
  • 6 ECTS

- Aufbau und Struktur eines Autohauses - Ziele und einzelne Bereiche im Autohaus - Ablauf und Aufbau Organisation - Funktions- und Stellenbeschreibungen - Basiswissen und Zusammenhänge Hersteller/Importeur und Handel (Autohaus) - Organigramme unterschiedlicher Größenklassen - Basis Prozesse: Verkauf, Service, TIZ, Finanzen

Details
Marketing
  • Semester 1
  • 6 ECTS

- Schlüsselbegriffe und Standardanalysen des Marketings (Portfolioanalyse, ABS-Kundenanalyse, Customer-Lifetime Value Analysen etc.) - Produktlebenszyklus, - Portfolioanalyse, - BGC-Matrix - Strategien für die erfolgreiche Positionierung in Märkten - Einführung Marketingplanungsprozess: vom Mission Statement zum Marketing Audit (SWOT-Analyse, Zieldefinition, Marketing Mix-Entscheidungen, Organisation, Umsetzung und Kontrolle der Maßnahmen) - Einführung in klassische und aktuelle Kommunikationskanäle

Details

Practical Transfer & Methodological Competence

Presentation Techniques
  • Semester 1
  • 5 ECTS

- Präsentationstechniken & Rhetorik - Inhalt, Struktur, Skript Know-how, Präsentation und Intervention - Fachübergreifende Präsentationstechniken - Dialogpräsentationen - Einführung Rhetorik und Argumentation

Details
Scientific Working
  • Semester 3
  • 5 ECTS

Die Veranstaltung vermittelt die Regeln des wissenschaftlichen Arbeitens und dient der formalen und methodischen Vorbereitung der Studierenden auf die Erstellung einer wissenschaftlichen Abschlussarbeit. Es werden die wissenschaftliche Methodik einer wissenschaftlichen Arbeit erörtert und hinterfragt sowie Hinweise zur formalen Gestaltung gegeben.

Details
Kolloquium & Wissenschaftliche Abschlussarbeit
  • Semester 3
  • 10 ECTS

Die Veranstaltung dient der Vertiefung der Inhalte aus Modul „wissenschaftliches Arbeiten“ und konkrete Anwendung im Kontext der eigenen Arbeit und der Arbeiten der Kolleg:Innen. Die Studierenden erhalten praxisnahes Feedback von dem/der Dozent:In und den Kolleg:Innen und können so ihre eigene Arbeit weiterentwickeln. Wissenschaftliche Abschlussarbeit: Fachlich spezifische Vertiefung in Theorie und Empirie; Erstellung einer wissenschaftlichen Abschlussarbeit.

Details

Prerequisites

  • For 2-semester course: apprenticeship certificate or relevant professional qualification
  • For a 3-semester academic course: Matura/vocational school leaving certificate, university entrance qualification examination, master craftsman examination or apprenticeship qualification with relevant professional qualification with completion of the additional examinations at the FH Kufstein Tirol (German, Mathematics, English) or another Austrian university of applied sciences

Certificate

  • The Automotive & Mobility Management certificate course lasts 2 semesters and ends with a project paper and a final oral examination.
  • The Automotive & Mobility Management academic course lasts a total of 3 semesters and concludes with a scientific paper and a board examination.

Team

Prof. (FH) Dr. Kristina Kampfer

Scientific Director

Georg Greiderer

Office Management

Daniela Stöckl

Office Management

The most valuable thing for me was the practical knowledge about CRM and individual management tools. We were given concrete "best practice" examples and are therefore optimally prepared for the new market requirements and changing customer behaviour. The knowledge I have gained is reflected in my daily work and significantly improves the process, implementation and quality! I will therefore continue with the MBA, focus automotive, in the autumn!

Peter Lietz

Graduate of the program

As the prospective successor to Keglovits GesmbH, the course gave me the necessary expertise to meet the complex requirements. At the same time, the practical exchange with my colleagues was a real enrichment.

Philip Keglovits-Ackerer

Graduate of the program